V týždni od 18. do 22. novembra 2024 sa žiaci druhého ročníka Základnej školy v Gemerskej Polome vydali na vzrušujúcu výpravu spoznávania svojho okolia. V rámci projektového týždňa s názvom „Ja a moja obec“ sa prostredníctvom rôznych aktivít zoznámili s krásami a zaujímavosťami Gemerskej Polomy. Týždeň odštartoval tradičným ranným kruhom, kde sa žiaci podelili o svoje pocity a myšlienky. Pomocou otázok typu „Čo sa ti najviac páči na našej obci?“ alebo „Ktoré miesto v obci máš najradšej?“ sa rozprúdila živá diskusia. Deti spomínali na ihrisko, obchod, obecný úrad a iné obľúbené miesta. Následne sa žiaci preniesli do digitálneho sveta pomocou interaktívnej mapy. Zblízka si mohli pozrieť svoju obec. Táto aktivita im pomohla získať lepší prehľad o priestore, v ktorom žijú. Vrcholom prvého dňa bolo vytváranie vlastnej mapy Gemerskej Polomy. Deti s nadšením kreslili, písali a lepili obrázky, ktorými znázornili dôležité miesta v obci. Na mapu pribudli budovy ako škola, hasičská zbrojnica, kostol, pamätník SNP. Nezabudli ani na prírodné prvky – rieku Slanú, Súľovský potok a rôzne rastliny a živočíchy, ktoré sa v okolí vyskytujú. Vytváranie mapy nebolo len zábavou, ale aj dôležitým učebným nástrojom. Následne počas hodiny slovenského jazyka a literatúry sme využili mapu Gemerskej Polomy. Najprv sme si zahrali pexeso, kde sme párovali obrázky budov a pamiatok s ich názvami. Tým sme si zopakovali názvoslovie a precvičili pamäť. Ďalej sme sa venovali zvukovej analýze slov súvisiacich s našou obcou. V mraku písmen sme hľadali súvisiace slová a prepisovali ich do zošitov. Aby sme si precvičili používanie interpunkčných znamienok, dopĺňali sme chýbajúce dĺžne a mäkčene. Na konci hodiny sme sa spoločne porozprávali o tom, ktorá aktivita sa deťom páčila najviac a kde narazili na nejaké ťažkosti. Počas hodiny matematiky sme sa premenili na malých bádateľov a vydali sa na dobrodružnú výpravu za pokladom. Pomocou mapy Gemerskej Polomy a starých fotografií sme vytvorili zábavné úlohy, ktoré spojili matematiku s poznaním histórie našej obce. Úlohy sa týkali sčítania a odčítania v obore do 20. Správne vyriešené príklady žiakom odhalili písmená, ktoré označovali konkrétne staré zábery Gemerskej Polomy. Následne ich čakali úlohy, ktoré súviseli s fotografiami. Žiaci si takýmto spôsobom precvičili nielen svoje matematické zručnosti, ale aj pozorovacie schopnosti a logické myslenie. Vyvrcholením nášho projektového týždňa bola hodina telesnej a športovej výchovy spojená s praktickým objavovaním. Vybavení vlastnoručne vyrobenou mapou sme sa vybrali na dobrodružnú výpravu po Gemerskej Polome. Naša trasa viedla k mnohým zaujímavým miestam. Navštívili sme obecný úrad, kde sme sa dozvedeli niečo o jeho fungovaní. Obdivovali sme krásny kostol a prečítali si pamätné tabule, ktoré nám priblížili históriu našej obce. Zastavili sme sa aj pri Dome tradícií a Súľovskom potoku. Počas našej cesty sme si všímali rôzne detaily, cesty a chodníky, zasnežené domy a okolitú prírodu. Týmto spôsobom sme si zopakovali aj poznatky z prvouky o krajine. Po návrate do triedy sme spoločne zhodnotili našu výpravu a celý projektový týždeň. Projekt „Ja a moja obec“ bol pre žiakov druhého ročníka nielen zábavný, ale aj poučný. Spojili sme teóriu s praxou a získali množstvo nových vedomostí o našej obci. Zároveň sme si upevnili vzájomné vzťahy a zistili sme, že spoločne dokážeme viac.