Trieda 1. ročníka prežila Deň jazykov ako dobrodružnú cestu, na ktorej sa učila počítať aj pozdraviť sa vo svete.
Európsky deň jazykov sa v našom prvom ročníku niesol v znamení dobrodružstva, cestovania a zábavného učenia. Celé dopoludnie sa premenilo na blokové projektové vyučovanie, v ktorom hrala hlavnú úlohu obľúbená rozprávka – „Ako išlo vajce na vandrovku“. Naše odvážne Vajíčko sa vydalo na tú najväčšiu cestu, aby precestovalo celú Európu a našlo si nových kamarátov.
Putovanie za pozdravmi a zvieracími zvukmi
Projekt sme odštartovali pútavou prezentáciou s názvom „Ako išlo vajce na bláznivú vandrovku po Európe!“ Deťom sme vizuálne priblížili cestu nášho malého Vajíčka, ktoré po opustení Slovenska preletelo cez hory, mestá a polia a navštívilo päť európskych krajín:
- Holandsko: Vajíčko tu stretlo roztomilú kačičku, ktorá ho pozdravila „HOI!“ a ozvala sa zvukom „Kwek kwek!“
- Taliansko: Pri slávnom Koloseu našlo vajíčko hrdého kohúta. Deti sa naučili taliansky pozdrav „CIAO!“ a zistili, že taliansky kohút kokrhá „Chicchirichí!“. Aby sme Taliansko zažili naplno, deti si spoločne zaspievali a zatancovali obľúbenú hru „Kolokolo mlynské“ (Giro giro tondo) v talianskom jazyku.
- Nemecko: Pri nádhernom hrade Vajíčko spoznalo milého koňa. Nemecký pozdrav bol „HALLO!“ a kôň sa ozval zvukom „Wieher!“
- Francúzsko: Pri Eiffelovej veži čakalo prekvapenie – spriatelenie sa s malým rakom. Vyskúšali sme si francúzsky pozdrav „SALUT!“
- Anglicko: V Londýne Vajíčko stretlo moriaka pri slávnom červenom autobuse. Anglický pozdrav znel „HELLO!“ a moriak sa ozval „Gobble gobble!“.
Následne si deti v práci vo dvojiciach precvičovali základné pozdravy a napodobňovanie zvieracích zvukov, čím si hravo osvojovali kultúrne a jazykové rozdiely.
Komunikačný medzník dňa: Aby sme si upevnili nové poznatky, po krátkej prestávke sa deti s nadšením pustili do ústneho prerozprávania príbehu. Každý žiak sa pokúsil opísať, akými krajinami Vajíčko prechádzalo, koho tam spoznalo a akým pozdravom sa naučilo. Bola to skvelá demonštrácia toho, ako si dokážu zapamätať a spracovať nové informácie z cudzieho prostredia.
Matematika a kreatívne vajíčka
V druhej časti sa putovanie vajíčka prepojilo s opakovaním a upevňovaním počítania do 3. Žiaci riešili špeciálne upravený pracovný list s názvom „Počítanie na vandrovke“, kde spájali obrázky zvierat, ktoré Vajíčko stretlo (kohúty, kačky, kone), so správnym číslom. Pomocou obrázkových úloh si tak prakticky precvičili sčítanie v obore do troch a určovanie počtu. Táto aktivita bola prispôsobená nečítajúcim prvákom a prepájala zážitky z príbehu s matematickou gramotnosťou.
Na záver projektu sa žiaci premenili na malých výtvarníkov a dokončili si vlastné projektové vajíčko. Strihaním a lepením z papiera vytvorili veselé vajíčka s batôžkom, ktoré symbolizovali ich úspešné putovanie po Európe.
Blokové vyučovanie bolo mimoriadne úspešné – žiaci si osvojili medzipredmetové vzťahy, rozvíjali jemnú motoriku, komunikačné schopnosti, zaspievali si, zatancovali a posilnili si vedomosti z matematiky. Všetky deti si odniesli nielen krásne výrobky, ale aj radosť z objavovania sveta.